برتری های پردازنده جدید کرین 980 هواوی در برابر رقبا

کرین980

هواوی لحظاتی پیش طی کنفرانس مطبوعاتی خود که در نمایشگاه IFA 2018 برگزار شد، نخستین تراشه‌ی مجتمع هفت نانومتری دنیا با پردازنده‌ی مرکزی مبتنی بر Cortex – A76، واحد پردازش عصبی دوگانه، واحد پردازش گرافیکی Mali – G76 آرم، مودمی با پشتیبانی از ال‌تی‌ایی Cat.21 و سرعت اتصال ۱.۴ گیگابیت‌برثانیه در کنار پشتیبانی از ماژول رم LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز را معرفی کرد.ریچارد یو، مدیرعامل گروه محصولات تجاری هواوی این پردازنده را هوشمندترین پردازنده‌ی موبایل دنیا معرفی کرد و ادعا کرد این پردازنده حاصل فرآیند توسعه‌ای سه ساله بوده است.

کرین ۹۸۰ از ساختار کلاستر جدید شرکت آرم موسوم به DynamIQ CPU بهره می‌گیرد و از ترکیب چهار هسته‌ی Cortex A76 در کنار چهار هسته‌ی Cortex A55 استفاده می‌کند. تراشه‌ی جدید هواوی هسته‌های قدرتمند A76 را در قالب دو گروه با ولتاژ و فرکانس متفاوت به‌کار خواهد گرفت.

مجتمع کامپیوتر پایتخت

برخلاف فرکانس هدف ۳ گیگاهرتزی آرم برای هسته‌های Cortex – A76، هواوی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، قدرتمندترین زوج از هسته‌های یادشده را روی فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز تنظیم کرده است؛ با این حال به‌لطف ریزمعماری جدید آرم برای هسته‌های A76  شاهد بهبود در عملکرد کرین ۹۸۰ خواهیم بود.

از آنجا که این هسته‌ها با فرکانس و ولتاژ مستقلی عمل خواهند کرد، می‌توان انتظار مصرف بهینه‌تر انرژی در عملیات چند نخی را از کرین ۹۸۰ داشت.چهار هسته‌ی Cortex – A55 با فرکانسی بالغ بر ۱.۸ گیگاهرتز وظیفه‌ی اجرای پردازش‌های عادی را برعهده خواهند داشت.هواوی فناوری جدیدی موسوم به Flex-Scheduling را جهت تخصیص مناسب هسته‌ها برای تسک‌های مختلف توسعه داده است تا بدین ترتیب عملکرد پردازنده بیش از پیش بهینه شود.

هواوی مدعی است که CPU در کرین ۹۸۰ به‌لطف هسته‌های Cortex-A76 بالغ بر ۷۵ درصد در زمینه‌ی عملکرد و ۵۸ درصد در زمینه‌ی بهینگی مصرف انرژی، بهتر از پردازنده‌ی مرکزی به‌کاررفته در کرین ۹۷۰ عمل می‌کند.چینی‌ها مدعی هستند که برای توسعه‌ی Kirin 980، حدود ۶.۹ میلیارد ترانزیستور را درون قالبی به‌ ابعاد یک سانتی‌متر مربع جای داده‌اند؛ بنابراین تعداد ترانزیستورهای این تراشه، ۱.۶ برابر نسل گذشته است.

چینی‌ها مودم ال‌تی‌ایی Cat 21 با سرعت ۱.۴ گیگابیت‌برثانیه‌ای را درون تراشه‌ی کرین ۹۸۰ جای داده‌اند،سرعت اتصال وا‌ی‌فای در این پردازنده در بیش‌ترین حالت به ۱۷۳۲ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. پردازنده‌ی سیگنال تصویر در کرین ۹۸۰ در زمینه‌ی ظرفیت پذیرش دیتا بهبودی ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد و قابایت‌هایی نظیر بازتولید رنگ‌های HDR و کاهش نویز Multi-Pass‌ را دارد.

مجتمع کامپیوتر پایتخت